02161115044
امروزه شناسایی پارامترهای موتورهای الکتریکی به منظور پیادهسازی دقیق کنترل برداری امری ضروری است. خطای کمتر در تشخیص پارامترهای الکتریکی موتور القایی در هنگام راهاندازی، عملکرد آن را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می دهد. این پارامتر ها می توانند با استفاده از آزمایش های بی باری و اتصال کوتاه تعیین شوند که این دو آزمایش نیاز به زمان زیادی دارند و حتی در مواردی انجام این دو آزمایش در محل نصب امکان پذیر نمیباشند. در این پژوهش، روش تشخیص پارامتر برای محرکه الکتریکی موتورهای القایی در هنگام راه اندازی (بهصورتی که موتور القایی در حالت ایستا است) ارائه میشود.
روش تشخیص پارامتر پیشنهادی به صورت برونخط در راهاندازی موتور القایی است و به صورتی پیادهسازی میشود که پنج پارامتر مدار معادل موتور القایی شامل مقاومت استاتور و روتور، اندوکتانس پراکندگی روتور و استاتور و اندوکتانس مغناطیسکنندگی به صورت خودکار، در زمان کوتاه و در ابتدای کار تشخیص داده میشوند. روشهای پیشنهادی به صورتی در نظر گرفته میشوند، که قابلیت پیادهسازی برروی میکروکنترهای سرعت متوسط موجود در بازار را داشته باشند؛ همچنین زمان تخمین و تعداد پارامترهای شناسایی شده با یکی از محرکههای الکتریکی صنعتی پیشرفته مقایسه میشود. روش پیشنهادی در این پایاننامه برای تشخیص پارامترهای الکتریکی موتور القایی با استفاده از شبیهسازی و نتایج آزمایشگاهی تائید میشود.
آزمایشگاه الکترونیک قدرت و سیستمهای انرژی در سال ۱۳۹۰ با هدف تربیت و آموزس مهندسین و محققین کارآمد تاسیس شد. در این محیط آموزشی و تحقیقاتی، زمینه های تخصصی مانند طراحی سیستمهای الکترونیک قدرت شامل انواع منابع تغذیه، اینورترها و یکسوکننده ها، مبدلهای توان بالا و چندسطحی، انواع سیستمهای ولتاژ بالا یا HV ، سیستمهای تبدیل انرژی و… تحت مطالعه و پژوهش می باشند.
طراحی و اجرا: ماهیان
دیدگاهتان را بنویسید