02161115044
در این پایان نامه، به روند طراحی، شبیه سازی و اجرای یک سیستم انتقال بیسیم توان القایی برای کاربرد شارژ باتری محرکه ی الکتریکی پرداخته شده است. این سیستم به صورت مستقیم به برق شهر متصل شده و توان ۱ کیلووات را به صورت بی سیم به سمت ثانویه انتقال میدهد و یک باتری لیتیوم-یون را شارژ مینماید.
سیستم انتقال بی سیم توان به طور کلی به سه طبقه تقسیم شده است. در طبقه ی اول، یک مبدل افزاینده ی موازیشده وظیفه ی تامین سطح ولتاژ DC مورد نیاز برای کلیدزنی و همچنین اصلاح کیفیت توان کشیده شده از شبکه را بر عهده دارد. طبقه ی میانی شامل یک ساختار تشدیدی و سیم پیچ های فرستنده و گیرندهی توان است. طراحی این بخش به گونه ای انتخاب شده است که ولتاژ دریافت شده در سمت ثانویه، مستقل از تغییرات بار باشد. همچنین بازدهی این طبقه در تناسب با دو طبقه ی دیگر تنظیم شده است تا بیشترین بازدهی کل در بازهی وسیع تغییرات توان حین شارژ باتری به دست آید.
در طبقه ی انتهایی، با توجه به اندازه ی بالای جریان خروجی، از یک مبدل کاهنده ی موازی شده برای تامین مشخصه ی شارژ باتری لیتیوم-یون استفاده شده است. یک روش کنترل مجزا به این بخش از سیستم اعمال شده تا بسته به سطح شارژ باتری، حالت جریان ثابت یا ولتاژ ثابت را تامین کند. روش کنترل به کاررفته در تناسب با ساختار جبران ساز LCC در سمت فرستنده، عملکرد با قابلیت اطمینان بالا در هر دو سمت را فراهم نموده و نیاز به ارتباط مخابراتی بین طرف های فرستنده و گیرنده وجود ندارد.
در نهایت سیستم انتقال بیسیم طراحی شده تحت آزمایش های عملی قرار گرفته و صحت عملکرد موثر آن تایید می شود.
آزمایشگاه الکترونیک قدرت و سیستمهای انرژی در سال ۱۳۹۰ با هدف تربیت و آموزس مهندسین و محققین کارآمد تاسیس شد. در این محیط آموزشی و تحقیقاتی، زمینه های تخصصی مانند طراحی سیستمهای الکترونیک قدرت شامل انواع منابع تغذیه، اینورترها و یکسوکننده ها، مبدلهای توان بالا و چندسطحی، انواع سیستمهای ولتاژ بالا یا HV ، سیستمهای تبدیل انرژی و… تحت مطالعه و پژوهش می باشند.
طراحی و اجرا: ماهیان
دیدگاهتان را بنویسید